Kirjoituksessa pohditaan mm. raskaus-asanaa ja maksuvaikeusasanaa sekä lujuutta ja hellittämistä, joita arjenkin asanoissa tarvitaan.

Sanskritinkielinen sana asana tarkoittaa joogi Patanjalin mukaan sitä, että on asettunut asentoon, joka on samanaikaisesti luja ja rento. Tässä yhteydessä sana asento viittaa yhtä lailla mieleen kuin kehoon. Tänä päivänä käytämme sanaa asana fyysisessä joogaharjoituksessa harjoittamistamme kehon asennoista.

Minulla, ja varmasti sinullakin, jos olet harjoittanut asanoita, on kokemus niiden hyvää tekevästä vaikutuksesta. Jos päässäsi pyöri paljon ajatuksia tai olit huolissasi jostain ennen joogatuntia, tai kun teit kotona harjoituksesi, niin loppurentoutuksen jälkeen huomasit ehkä huolien loistavan poissaolollaan.

Lihasten kireys on hellittänyt ja hengitys muuttunut syvemmäksi. Tiettävästi jooga-asanat ylläpitävät selkärangan ja nivelien liikkuvuutta, vahvistavat lihaksia (myös kehon syviä lihaksia, kuten syviä vatsa-ja selkälihaksia sekä lantionpohjan lihaksia), tasapainottavat hermoston toimintaa ja hormonien tuotantoa, muutamia vaikutuksia mainitakseni.

Jokaisen asanan kohdalla käymme läpi kolme vaihetta: asanaan asettuminen, asanassa pysyminen ja asanasta poistuminen. Kaiken opimme joogatunnilla tekemään hengityksen avulla rauhassa ja pakottamatta. Tarvitsemme asanoiden tekemisessä sekä lujuutta että hellittämistä. Voimakkaammissa asennoissa, kuten vaikkapa shalabasanassa (heinäsirkka) tarvimme lujuutta asanassa pysymiseen, ja vähemmän lihastyötä vaativissa asennoissa kuten paschimottanasanassa (eteentaivutus istuen) tarvitsemme lujuutta päätöksessämme hellittää ja rentoutua asentoon joka hengityksellä.

Hengitys on tässä työskentelyssä avainasemassa. Sisäänhengitys tuo raikasta ilmaan keuhkoihin, ja sitä kautta lisää happea verenkiertoon. Sisäänhengitys tuo myös pranaa olemukseemme, ja voimme sen huomiomme avulla kohdistaa minne haluamme; vaikkapa sinne missä tarvimme lujuutta tai hellittämistä. Uloshengitys auttaa poistamaan vanhan ilman keuhkoista; mitä täydellisemmin vanha ilma poistuu sitä enemmän olemme valmiit vastaanottamaan uutta. Uloshengityksellä voimme tietoisesti päästää irti kaikista ajatuksistamme ja tunteistamme; senkin tunteen, että en jaksa enää. Kehoomme on varastoituneina elämämme varrelta paljonkin tunteita, joita meillä on intensiivisessä asanatyöskentelyssä mahdollisuus vapauttaa.

Tämän kirjoitukseni pointti on kuitenkin siinä, että tällaisen menettelyn voimme siirtää joogamatolta jokapäiväiseen elämäämme. Voimme ajatella elämänvaiheitamme asanoina.

Meillä on erilaisia asanoita: ylioppilaskirjoitusten lukuloma-asana, raskaus-asana, avioero-asana, maksuvaikeusasana, syöpähoitoasana, jalka kipsissä-asana, työttömyysasana ja niin edelleen.

Kaikissa edellämainituissa ja mainitsemattomissa tällaisissa asanoissa meiltä kysytään lujuutta ja hellittämistä. Meidän on parasta nöyrtyä elämälle ja hyväksyä tilanne, jossa olemme. Osa elämänvaihestamme on miellyttäviä ja luonnostaan meille helppoja, kuten osa jooga-asanoistakin. Toiset taas ovat haastavampia, ja vaativat enemmän hengittelyä. Meillä on kuitenkin mahdollisuus selviytyä kaikesta vahvempina ja viisaampina ihmisinä. Nämä arjen asanat ovat meille opiksi ja apuna matkallamme sisäänpäin, ykseyteen.

Hyviä hetkiä asanoiden parissa!

Toivottaa
Marion Routti
Turun Joogayhdistyksen Pj