Selkäongelmat ovat valitettavan yleisiä. Kahdeksan kymmenestä aikuisesta tuntee alaselkäkipuja elämänsä aikana. Selkäkipu rajoittaa elämää sekä työ- että toimintakykyä. Suurimmalle osalle selkäkipuja ei löydy lääketieteellistä syytä. Yksi yleisin selkäkivun syy on huonot työasennot, joihin sisältyy staattisia pitkäkestoisia asentoja ja raskaita nostoja. Liikunnan puute, ylipaino ja henkinen stressi lisäävät selkälihasten rasitusta. Yleensä kipu on kehon tapa muistuttaa meitä rentoutumisen tärkeydestä.

Suuri osa työkyvyttömyyseläkkeistä ja sairauspoissaoloista johtuu selkäsairauksista. Vuonna 2012 Suomessa oli selkäkivun ja -sairauksien takia hieman yli 2,1 miljoonaa sairauspäivärahapäivää ja niiden kustannukset olivat 119,8 miljoonaa euroa. Selkäongelmien hoito ja ennaltaehkäisy on sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta merkittävää. Joogaharjoitus on erinomainen keino ennaltaehkäistä ja ylläpitää selän hyvää kuntoa.

Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Nimittäin kaksitoista vuotta sitten kahdessa alimmassa kaularankani nikamavälissä todettiin välilevytyrä. Tilanteeni paheni nopeasti, kun päivittäinen hermosärky ja käden voimattomuus hankaloittivat elämääni ja arkeani kahden pienen lapsen äitinä. Selkäleikkausjonossa odottaessani näin ilmoituksen selkäjoogakurssista. Joogan pehmeän itsehoitomenetelmän ja fysioterapian ansiosta niskani ja selkäni kuntoutui takaisin kivuttomaksi ja toimintakykyiseksi ilman leikkausta. Motivaatio päivittäiseen joogaharjoitukseen tuli elämääni.

Liike on lääkettä selänhoidossa. Kokonaisvaltainen lempeä joogaharjoitus tukee selän hoitoa ja kuntoutumista. Joogaharjoituksessa vahvistetaan selkärankaa tukevia keskikehon lihaksia sekä venytetään kehon kireitä lihaksia, jotta lihasten optimaalinen tasapaino palautuisi ja säilyisi mahdollisimman hyvänä.

Jaana Heino-Ellilä
Jooganopettaja SJL

Yhdistyksen selkäjoogakurssi alkaa lauantaina 1.10.2016, lue lisää kurssista!